NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
عَنْ ثَابِتٍ
عَنْ أَنَسٍ
قَالَ كُنْتُ
سَاقِيَ
الْقَوْمِ
حَيْثُ
حُرِّمَتْ
الْخَمْرُ
فِي مَنْزِلِ
أَبِي
طَلْحَةَ
وَمَا شَرَابُنَا
يَوْمَئِذٍ
إِلَّا
الْفَضِيخُ
فَدَخَلَ
عَلَيْنَا
رَجُلٌ
فَقَالَ
إِنَّ الْخَمْرَ
قَدْ
حُرِّمَتْ
وَنَادَى
مُنَادِي رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقُلْنَا
هَذَا
مُنَادِي
رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Enes (b. Mâlik)'den
(r.a) rivayet olunmuştur, dedi ki:
Şarabın (yeni) haram
kılındığı sıralarda ben Ebû Talha'nm evinde bir topluluğa içki dağıtıyordum. O
gün(lerde) fadîh (denilen içki) den başka bir içkimiz yoktu. Yanımıza bir adam
geliverip;
"Muhakkak ki şarap
haram kılınmıştır! Rasûlullah (s.a.v.)'in tellalı (da bunu) yüksek sesle ilan
etti" dedi. Biz de, (bu adam) Rasûlullah'ın tellâlıdır dedik (ve içki
âlemimize son vererek oradan uzaklaştık).
İzah:
Fadîh: Hurma koruğundan
yapılan içki demektir. Hadis-i sent; Hz. Nebiin sağlığında, uzum suyundan
yapılan şarabın dışında, hurmadan ve diğer ürünlerden yapılan sarhoşluk verici
içkilerin de şarap (hamr) gibi haram sayıldıklarını ifade etmektedir. Esasen
içkiler hakkında Rasûlullah (s.a.v.) ile ashab-ı kiramdan muhtelif hadisler gelmiştir.
Bu hadislerde isimleri geçen içkiler; tilâ, bâzak, bit', ci'a, mir, seker,
fadîh ve sükrüke gibi şeylerdir.
Tilâ: Üçte birinden
biraz fazla kalıncaya kadar kaynatılan üzüm sırasıdır. Bâzak da bunun
farsçasıdır.
Bit': Bal şerbetinden
yapılan içkidir.
Ci'a: Arpa suyundan
yapılan içkidir.
Mizr: Darıdan yapılan
içkidir.
Seker: Ateşte
kaynatılmadan suda ıslatılarak kuru hurmadan yapılan içkidir. Aynı şekilde
hurma koruğundan yapılana "fadîh" derler.
Sükrüke: Mısır ve
darıdan yapılan içkidir.
Halîtayn: Kuru hurma
ile koruk hurmayı suda ıslatarak yapılan içkidir.
İbn Hibbân ile
Tahavî'nin tahric ettikleri, Sa'd b. Ebî Vakkâs'dan rivayet edilen,
"Sizi, çoğu sarhoşluk veren şeyin azından da nehyediyorum."
mealindeki hadis-i şerif, sözü geçen bu içkilerin tümünün haram kılındığım ve
bunların-azını içmenin, çoğunu içmek gibi haram olduğunu ifade etmektedir.[Davudoğlu
A, Selâmet Yolları, IV, 73-74.]